夏の天候不良により、今年は紅葉があまりきれいではないと言われておりましたが、我が家の庭に何本かある紅葉の木も平年よりはやや遅れたものの、それなりの色づきを見せてくれました。先日の土曜日、冷たい雨で出掛けるのもままならない中、何枚か写すつもりで庭にカメラを持ってでたのが運の尽き。入れ替わり立ち代りレンズを持ってくる羽目になってしまいました。
というのも、いざモニターで確認すると、紅葉の色、形、背景などそのレンズの特徴が非常によく出てくれていたためです。何のことはない、ちょっと変わった「レンズ比較」となってしまいました。完全に同じ構図はありませんが、似たようなものはたくさんありますので、ぜひレンズの味を比べてみてください。

It was said Red Leaves of this year are not so pretty because of unstable weather during summer time, however, trees in my house garden shows almost same color as the previous yeas with only some delay of change color. I went out to the garden with several lenses on last Saturday because of having too cold rain outside to go outing.
Although this is not a proper Lens Test because the photos are taken different angle, I decided to show them because they can be compared each other and shows its original character very much.
All photos were taken with full aperture
.
@Kino-Plasmat 75mm f1.5 開放 R−D1
まさに、「絵」ですよ「絵」。最大の特徴であるぐるぐるはもちろん出ておりますが、むしろ今回目を引いたのは、メイン画像の微妙な滲みからボケに落ちていく味わいですね。単なる「ぼけぼけレンズ」と見るか、レンズに「芸術家が棲んでいる」と見るかは、病気の重さしだいですね。
I can say, these are the real 'paints' not photos. Of course, they shows original spiral Bokeh. Furthermore, I felt more tasty feelings from the Blur of main subject to the Bokeh of backside scene. It depens on your seriousness of 'Lens disease' whether you see this lens 'a just un-corrected Boheh lens' or 'keeping artist in the lens'.
AKino-Plasmat 50mm f1.5 開放 R−D1
予想以上に盛大な「ぐるぐる」がでています。試し撮り以上ですね。まさにKino-Plasmatの証明です。写し方によっては、上記75mmと共通した味わいがでますね。
It shows a bigger spiral Boheh than the first exprience of the test use, which is the proof of Kino-Plasmat. The taste is very similar to the above 75mm Kino-Plasmat.
BKino-Plasmat 25mm f1.5 開放 R−D1
周辺光量落ちとぐるぐるが相乗効果となった、このシネレンズ独特の世界です。感覚的には中央の被写体が自分に向かって飛び出してくるというイメージですね。
The its original world of this lens with darkness of surroundings and the spiral Bokeh. I feel the main subject is breaking out from the photo.
CThambar 90mm f2.2 開放 R−D1
これも、人目でレンズ判別が可能ですね。Plasmatのぐるぐるはまったくなく、全体への球面収差による滲みと、ちょっと芯のある丸いボケの多重構造が特徴的です。やはり日常的にではなく、時々レンズに使わせてもらうという感覚がぴたりときます。
These photos are easily identified as taken by thambar. It shows no spiral Bokeh, but shows its character with the Blur from Spehrical Abberation and edge shaped round Bokeh. I feel this lens is not suitable for a daily use, but lens choose me to be used ona certain occasion.
DHektor 73mm f1.9 開放 EOS5D
開放でも中央の被写体は比較的シャープに写しだしてくれます。ボケの重なり方に非常に奥行きを出してくれるレンズです。ボケの味わいがたまらないですね。ぐるぐるはほとんどないですが、ボケの形はやや輪郭があります。
This lens shows the main subject rather clear or sharp even with its full aperture. Also this makes me feel the depth of picture by the pile of specific Bokeh which I like very much. This lens shows almost no spiral Bokeh but have some harder frame on.
EKinoptik Paris 100mm f2.0 開放 EOS5D
ボケに特徴があります。非常に強い主張をもったボケ方というイメージを私は持っています。その意味ではラテン系の情熱が感じられるボケの動き方をみせてくれていると思います。
This lens have very charactaristic Bokeh which I feel a kind of strong insistence. I feel this strong Bokeh has something to do with this lens comes from latin country not german.
FAngenieux 90mm f1.8 開放 EOS5D
上記の癖者と比べると、本当に素直な写りをしてくれます。ボケのなだらかな落ち方は特筆できますし、メインの被写体を浮き上がらせる効果もよく出してくれています。Plasmat系の沼に入っていない人も、ぜひ使って欲しいレンズです。
To compare with above lenses with peculiar character, this lens is very gentle or straight taste. Bokeh fading very mildly makes the impression to make the main subject standing out in the photo.
GDallmeyer Super-Six 75mm f1.9 開放 EOS5D
全体に入る柔らかなハロ(滲み)と、ちょっとざわざわっとしたボケがこのレンズの特徴です。通常の被写体だと、もう少しはっきりと滲みが出てくれるのですが、今回の紅葉はこのレンズにしてはクリアに描写しているようです。
The character of this lens is the mild Blur on the whole picture and a little noisy Bokeh. I estimated more Blur from the precious experiences, main subject appears rather clearly.
HCanon 50mm f1.2 開放 R−D1
中央の被写体へのピントはきわめてシャープです。年代を勘案すると、1.2の開放としては、非常に優秀だと思います。ボケは他のレンズ比較でも見られるように、半円の分度器を上が直線になるように並べたイメージの特徴的なものです、ボケに入る微妙な滲みはいい味わいです。
The focus on the main subject is very sharp. I think it is very good as this is a very old designed f1.2 lens. The character of Bokeh is specific as the shape looks like half moon, maybe comming from a kind of astigmatism. Subtle Blur on Bokeh makes a good flavour to the expression.
ISummilux R 50mm f1.4 開放 EOS5D
やはりさすがズミルックスという写りを見せてくれます。ピント部分はシャープに、そして素直なボケ味です。ノクチルックスに比べると多少2線ボケの傾向はやや見られますが、近代レンズのよさが現れていると思います。
Summilux is Summilux. The focus on the main subject is very sharp and Bokeh is gentle. To compare with 1.2Noctilux, this shows a little more hard edged Bokeh, however I can evaluate this lens is modern and well corrected lens a non-aspherical..
JKern Makro-Switar50mm f1.8 開放 R−D1
これも立体感が優れたレンズですね。ボケは独特で円が重なっていくパターンですが、その流れ方が、染み出すように見える部分は、同じ円が重なっていくThanbarやHektorとは味わいが異なります。
This lens has a good expression of depth. Bokeh is unique and circle shape is piling on. However it is completely different from 1.9Hektor or 2.2Thambar because the Bokeh of this lens has specific character of straying around to the edge of picture.
K宮崎MS-MODE-S 50mm f1.3 開放 R−D1
宮崎レンズの登場です。さすがにいいレンズです。ボケも色のりもニュートラルですし、ボケも素直だと思います。ただ、周辺ではボケが外に向けて発散するような流れ方が少し見られます。
This is a special hand made lens from MS OPTICAL R&D. Very good lens with mild and neutral color and Bokeh. However it shows a little stray of Bokeh towards the edge maybe because of a little astigmatism.
LXenon 50mm f1.9 開放 EOS5D
典型的な玉々ボケですね。被写体によってはすこしうるさくなるかもしれません。でも奥行感はいいです。
This lens has a typical egg shape Bokeh which may make a little noisy feeling in accordance with the subject. But the expression of depth is good.
MTele-Elmarit M90mm f2.8 開放 R−D1
素直ないいレンズだと思います。ピントもきちんと決まりますし、ボケもなだらかで素直です。ライカレンズは本当に性能と値段のバランスが難しいです、、、、、おっと、plasmatはもっとひどいですね。
Very mild and straight lens. The focus on the main subject is good and Bokeh fades mildly to the edge. It is very difficult to understand the balance of its price and performance.
NElmarit R90mm f2.8 開放 EOS5D
今回のテストでは上記Tele-Elmaritのさらに上を行っています。癖のなさは特筆レベルですね。ピント部分も決まっています。
In accordance to this test, the performance of this lens is more than M-lens above. Its neutrality of expression. Focus is also very sharp.
OElmar M90mm f4.0 M42マウント 開放 EOS5D
ちょっとボケに芯が残っています。Xenonと少し似ていますね。背景によってはやはりうるささが出てしまうかも知れません。
This lens shows a little hard frame and core in Bokeh which is similar to 1.9Xenon above. This may make a little noisy feeling in accordance with the subject.
PApo Macro Elmarit 100mm f2.8 開放 EOS5D
これはやはりすばらしいですね。Elmarit Rのさらに上を行く、なだらかな描写といえます。ノクチ1.2に近い感じがします。もちろん滲みレンズ沼の対岸の話ですので、どの程度私自身が使いこなしていけるかどうかは不安ありますが。
This is a good lens as estimated. It shows more mild and straight expression than 2.8Elmarit R lens. It may make similar feeling to 1.2Noctilux. As this lens exist the opposite side of Nijimi Lens, I am not sure to be able to use so often.
QApo Telyt 180mm f3.4 開放 EOS5D
やはりAPOだけあって、描写のクリアさと素直さはApo Elmaritに匹敵します。ただ、今回のような被写体ですと、焦点距離と最短撮影距離の長さがネックになりますね。やはり上記100mmの汎用性はすごいです。ただこのレンズ、ちょっと離れた被写体の浮かび上がらせ方は随一なので、なかなか手放せないですね。
Because of Apocromat correction, the clear and mild expression of this lens matches to 100mmf2.8 Elmarit. The long focal length and long minimum distance is the main subject of this lens. However, the expression of depth is very outstanding.
RMakro-Plasmat 105mm f2.7 開放 EOS5D
最後は最近入手したこのPlasmatです。Makro-は、Kino-とは写りが違うとは聞いておりましたが、こうして撮り比べてみると、似ているところと、別なところが並存しています。一枚目などは結構背景にぐるぐるが見られますが、全体を通してはkinoほど強くは出ないようです。でも立体感の出し方などは他のPlasmatと共通して非常にいいですね。
This is the first Makro-Plasmat I got. I have been hearing that the expression of Makro is different from Kino very much, however there are both aspect of difference and similar character. This lens shows spiral Bokeh as shown 1st photo, but not strong as Kino-Plasmat. The expression of depth is very similar to other Kino-plasmat lenses.

2006/12/09実施 紅葉描写 レンズ 開放TEST
(Lens Test for Red leaves)