Makro-Plasmat 105mmf2.7
 

Lens Data

Lens Unit

Lens Photo

N.A.

Lens Impression

中判カメラPrimaflex 6x6用とも言われておりますが、詳しいところはよくわかりません。真鍮製のようなので、ものすごく重いレンズです。
でもこのクロームの質感、レンズトップ部分に書かれている文字表記のお洒落さ、たまりませんね。50mmのMakro-plasmatやPromoplanの「きのこスタイル」にも僅かながら共通しているようにも思えます。
この個体は時代のせいかヘリコイドが非常に重くなっているので、そのうち整備が必要でしょう。ノンコートであることも含めてフレアにはかなり悩まされそうな気がします。でもそれがこの滲みレンズの面白さですので、むしろ大歓迎です。


It is said that this les originally is from Primaflex 6x6 , but does not know the detailed information yet. Because it is made by brass, it is an extremely heavy lens. So material feeling of this chrome, the letters declared fashionably which are written on the lens top part of the lens, both are so fantastic. It seems to be slightly common to "Mushroom style" of Makro-plasmat and Promoplan of 50mm.
Because Helicoido becomes very heavy probably because of the age, this individual one will need maintenance soon. I think that I will be considerably annoyed of the flare including because it is no coating lens, however, this is the pleasure of ‘bokeh lens’ , it is very welcome.

 Photos with Makro-Plasmat 105mm
 
2007
walk around
(散歩)

近所で撮りましたが、花の写真はほぼ開放ですので、ちょっとしたフレアとやわらかいボケがでており、またバックによっては少し流れるような傾向もあるようですが、下段の通り、絞ると相当シャープになります。各々全体/中心拡大と並べておりますが、拡大した画像もしっかりとした解像力で、開放のときとは別のレンズのようです。Makro-Plasmatというレンズの実力は高いですね。下段の画像は距離的にはほぼ100m〜200mはあります。中判用のレンズの中央部分を使っているので、解像度が高いのは当然といえば当然なのですが、画面周辺部分のボケの流れや、車に当たった光の滲みなどで、ああPlasmatと感じさせてくれます。


I took photos in a neighborhood, but because the photograph of the flowers are taken in full aperture, slight flare and soft bokeh appear, and there seems to be tendency of a little drifting depending on background. But it becomes considerably sharp when I close the diaphragm which you can see in the lower row.  I show them in turn of ‘whole picture’ / ‘center expansion’ in the row, the resolution of the image of expansion is also very well, I feel as if a different lens from the full aperture. The ability of the lens named Makro-Plasmat is high. The bottom pictures are roughly the distance of 100m ~ 200m. Since it uses only a central portion of the lens for medium format cameara, high resolution is natural, but the flow of bokeh at peripheral portion of the screen, and blur of the car wash of light, makes me feeling it ‘Plasmat’

2006
Tsukishima,Tokyo
(月島)

やはりMakro-PlasmatはKinoとはまったく違うレンズですね。かなり個体差はあるでしょうが、基本的にはこのレンズには「ぐるぐる」は発生しないようです。むしろ開放でのフレア・滲みはDallmeyerのSuper-Sixに近いような感じがしました。
ただ、ちょっとだけでも絞ると相当クリアですね。f4くらいに絞った作例も挙げておきます。
普通の街の通りをスナップしても、なかなか雰囲気のある描写で撮れるのでまいりますね。。背景に光点が入ると大きなボケ方となって好きな写り方です。真正面から日がさしている場合などは、画面上部にかなりフレアがかかるようです。ただ、ピントのあった部分はかなり解像力がよさそうですね。
ちょっと絞るとかなりカチッとした写りになりますが、光源からのフレアにはそれでも弱いので、深いフードが必要ですね。


After all Makro-Plasmat is a lens totally different from Kino. Even if there is considerably the individual difference, the ‘swirling bokeh’ will not appear on this Makro-Plasmat basically. I felt rather the flare / the blur at the full aperture nearer to Super-Six of Dallmeyer. But it is considerably clear when I closed the diaphragm a little. I show the example down to f4.
It is embarrassing a little because this lens makes pictures with describing a good atmosphere even when taking the snap shop in the usual home town. When the light spot enters into the background, becoming the big blur, which is my favorite description.
It seems that the flare starts the upper part of a screen considerably when a day light is very from the front. However, the resolution comes out of the portion with a focus is well. The picture goes clear with closing the diaphragm a little, however it is weak against the flare made by a light source, it requires a deep hood.

 
home