Som Berthiot Paris Flor 75mm f2.8
 

Lens Data

Lens Unit

Lens Photo

N.A. N.A.

Lens Impression

なかなか市場に登場する機会の少ないSOM BerthiotのFlorレンズですが、今回はなぜか55mmとこの75mmほぼ同時に手元に来ました。
鏡胴の造りなどは、55mmと非常に似ており、製造番号もともに28万3千番台と非常に近いことから、同時期の純正ライカマウントであるとほぼ確信できます。
描写は光線状態によっては中央に白いフレアが軽く入ることもありますが、全般的にはややソフト気味かつそれなりのシャープさも持ち合わせたレンズと言えると思います。ぐるぐるはでないようです。また中望遠にもかかわらず、バックのボケが想像より少ない、ピントレンジの広いレンズのようです。

We usually do not have enough chance to see SOM Berthiot Flor lenses in market, I could get 55mm and 75mm lenses at almost same timing. The build and outlook of lens bodies are very similar, and also serial numbers are both 283 thousands, so I personally am very positive that they are the original Leica mount lenses made in same period.
As description, I can see weak white flare in the center area depending on the light condition, however this lens has enough sharpness in general together with some softness in open apertures. It shows no swirling bokeh. Additionally, it shows less back side bokeh than I expected despite middle range telephoto lens, which seems to have wider focus range among others.

 Photos with Som Berthiot 75mm
 
Comment
2015
Shinagawa shukuba matsuri
(品川宿場まつり)
 

ライカM-Pはライブビューが出来ますが、このような移動しつつある被写体の撮影で、かつ中望遠程度に長い玉になりますと、ライブビューでピントを合わせるのは至難の業になります。
それと比較して、ライカの二重像合致のレンジファインダーは、なんとも使いやすく、かつてのスナップカメラマンがライカを愛用した理由が実感できます。
ただ、ここで落とし穴が。この75mmレンズの連動がわずかにずれており、多くの作例が後ピンになってしまいました。何枚かきちんと撮れたものを挙げておきます。
描写は端正ですね。上にも書いたように、バックのボケは小さく、大きな癖も見られません。


I used Leica M-P(M240) in which Live-View function is equipped. However it is very difficult to
make focus on a subject.moving continuouisly with middle telephoto focal lenghth lens by the Live-View.
On the other hand, the Rangefinder of Leica is so easy and functional to use..
 I understand why many famous professional snap photographers loved Leica Cameras.
But I made a mistake to oversee the coupling of rangefinder was not proper which made
many photos a little out of focus. I post some photos with proper fucus luckily.
The description of this Flor 75mm is neat with rather smaller size bokeh without peculiar taste of expression.

2008
Bluebell Railways
(ブルーベル鉄道)

この日は終日mistがかかった状態が続き、視程はよくありませんでしたが、遠景の描写もかなりクリアにしてくれています。遠景の作例が多いので仕方ないかもしれませんが、バックのボケは思ったより小さく、次回はより近景を開放で狙ってみる必要がありそうです。


It has been a misty condition in whole day and visibility was not so good, but this lens described perspective so clearly. The back side bokeh is rather small because I suppose the examples are taken in certain distance. I should try to take nearer subjects in next time.

 
 
home